yadakyar | بلاگ

yadakyar

ساخت وبلاگ
شمع خودرو عامل اصلی روشن شدن موتور ماشین

"شمع ماشین" (Spark Plug) از قطعات مهم در هر خودرویی به شمار می رود که وظیفه روشن کردن اتومبیل را از طریق جرقه زدن بر عهده دارد، به عبارت دیگر حرکت اتومبیل ها به شیوه کارکرد صحیح شمع ها وابسته است. ما در این نوشته به بیان تعریف شمع موتور و کاربرد ها و ویژگی های این قطعه مهم در اتومبیل ها پرداخته ایم، در صورتی که به این موضوع علاقه دارید تا پایان ما را همراهی نمایید.

شمع خودرو چیست؟

شمع خودرو

شمع موتور خودرو نقش محرک اولیه برای سوزاندن سوخت درون سیلندر های ماشین را بر عهده دارد، به این صورت که اولین جرقه برای راه اندازی ماشین را ایجاد می کند.  این قطعه بسیار مهم  از مهم ترین قطعات خودرو به شمار می رود که عامل روشن شدن و حرکت برای آن به حساب می آید، در صورتی که این قطعه دچار نقص شود موتور ماشین روشن نمی شود و خودرو قادر به حرکت نخواهد بود.

از عوامل ایجاد کننده احتراق می توان سوخت، اکسیژن و حرارت را نام برد که حرارت توسط شمع موتور ماشین به وسیله جرقه زدن تامین می شود، این عمل مانند فندک که سبب روشن شدن  شعله گاز می شود، موجب بر افروخته شدن سوخت درون سیلندر می گردد و هر چه این جرقه قوی تر باشد احتراق مناسب تری را برای موتور فراهم می نماید این در حالی است که شمع موتور انرژی مورد نیاز خود را از باتری خودرو تامین می کند، به بیان دیگر شمع موتور ماشین انرژی الکتریکی باتری را به محفظه احتراق می رساند و با بر افروختن مخلوط  سوخت و گاز انرژی گرمایی برای ماشین را فراهم می نماید.

بررسی کاربرد شمع

ممکن است برای افراد زیادی این سوال پیش بیاید که وظیفه شمع موتور در خودرو چیست؟ برای دانستن پاسخ این سوال بهتر است بدانید که  کاربرد اصلی شمع موتور اشتعال یا انفجار است. اشتعالی که شمع موتور ایجاد می کند، به این صورت است که هنگامی که به ماشین خود بنزین می زنید و استارت می زنید سوخت خودرو به وسیله مکش از طریق سیستم انتقال وارد موتور آن می گردد، پیستون با چرخش اولیه که استارت سبب آن شده است بالا می آید و سوختی که به ماشین تزریق شده است را متراکم کرده و در این هنگام شمع که در قسمت سرسیلندر قرار دارد، در بنزینی که قبلاً گفتیم متراکم شده، یک جرقه می زند که سبب انفجار بنزین می گردد و پیستون را به سمت پایین حرکت می دهد که موجب حرکت میل لنگ و در نهایت به کار افتادن موتور می گردد، به همین دلیل به شمع موتور ماشین اشتعال آور می گویند.

انواع شمع خودرو

شمع های زیادی در بازار وجود دارد که بر اساس فاکتور های مشخصی دسته بندی می شوند که فرد می تواند با توجه به کارآیی آن انتخاب مناسبی در خرید شمع برای بهتر کار کردن ماشین انجام دهد، ما در ادامه به معرفی "انواع شمع ماشین" بر اساس معیار های مشخصی می پردازیم، این معیار ها عبارتند از:

  • کد حرراتی
  • جنس الکترود
  • تعداد الکترود

شمع موتور بر اساس کد حرارتی

کد حرارتی شمع به میزان حرارت موتور گفته می شود؛ به عبارت دیگر شمع باید بتواند از رسوب مخلوط گاز و سوخت روی الکترود جلوگیری کند، کد حرارتی برای بیان توانایی انتقال حرارت به منظور تنظیم نمودن حرارت است که به ساختمان و تغییرات آن بستگی دارد. این معیار که به بازه حرارتی شمع گفته می شود، بیان کننده میزان حرارت شمع است که از داخل سیلندر به بدنه موتور انتقال می یابد، شمع بر اساس این فاکتور به سه دسته  شمع سرد، شمع نیم گرم و شمع گرم تقسیم می شوند .

شمع موتور بر اساس جنس الکترود

 

شمع موتور ماشین بر اساس جنس الکترود به دو دسته سوزنی و معمولی تقسیم می شود که شمع های سوزنی دارای نوک الکترود مثبت با سری به شکل سوزن و شمع معمولی دارای الکترود مثبت با سر گردی هستند. شمع های معمولی دارای جنس نیکل هستند که سر گرد آن ها قدرت جرقه زنی را پایین آورده و در نهایت به بالا رفتن مصرف سوخت منجر می گردد و دارای طول عمر کم تری نسبت به شمع های سوزنی هستند و مقاومت حرارتی بالایی نخواهند داشت.

کلام پایانی

بنابراین برای خرید شمع موتور مناسب، نیاز است تا ابتدا با وظایف و نحوه عملکرد آن در موتور ماشین آشنا شوید، شمع موتور ماشین دارای انواع مختلفی بوده که هر کدام از آن ها بر اساس یک معیار مشخص نسبت به دیگری متمایز می باشد.

yadakyarشمع خودرو,...
ما را در سایت yadakyar دنبال می کنید

نویسنده : mohammadreza fallah بازدید : 164 تاريخ : سه شنبه 15 شهريور 1401 ساعت: 4:56 بعد از ظهر